SMS Temes Belgrád alatt
A Monarchia monitor típusú hajókból álló flottillát épített a Nagy Háborút megelőző években. Ezen hajók egyike volt a Temes, amely 1904-ben készült el. Két lövegtornya a hajó első harmadánál két oldalon helyezkedett el. Ezekbe 12 cm-es gyorstüzelő ágyút építettek be. A hajó fegyverzetét egy 12 cm-es tarack egészítette ki, amelyet a tat előtti részen középen helyeztek el. A három löveget géppuskák egészítették ki.
A flottilla egységeinek, köztük a Temesnek, az első bevetésére mindjárt a Nagy Háború első napján, július 29-én hajnalban sor került, amikor Belgrádot lőtték. Ezt követően is a Zimonyba telepített három hajóegység, a Temes, a Bodrog és a Szamos hol a Száva folyón, hol a Dunán vett részt bevetésekben a Szerbia elleni háborúban. Fő feladatuk a szerb csapatátkelések akadályozása volt. Ezt a feladatot általában sikeresen tudták elvégezni, többek között szeptember 29-én. Szerb folyamátkelésre a Száván csak akkor került sor, amikor az alacsony vízállás miatt a hajók nem tudtak az érintett folyamszakaszra eljutni. A Dunai Flottilla parancsnoka Wulff Olaf sorhajóhadnagy a szeptember 29-i sikeres támadásért megkapta a katonai Mária Terézia Rend lovagkeresztjét.
Októberben a szerb csapatok elaknásították a Száva folyót. Október 22-én este a Temes Szabács környékén volt bevetésen. Hazatérőben Klenak község magasságában aknára futott. A robbanásban, majd a partról kapott ellenséges puskatűzben 31 matróz halt hősi halált. A mentést a Temest kísérő őrnaszád végezte el. Az elsüllyedt hajó felépítményének magasabb részei kiemelkedtek a vízből.
Szerbia eleste után 1916-ban a Temes hajótestét kiemelték a Szávából. A hajót uszályok és egy vontató hajó segítségével vontatták Budapestre. A kárfelmérée a hajótest súlyos sérüléseit írta le, de a hajógépeket és kazánokat helyre lehetett állítani. Így a Monarchia hadvezetése a hajó kijavítása mellett döntött. A sérült középső részt kivágták, helyette egy három méterrel hosszabb új, négy bordára osztott középrészt kapott. Változott a felépítmény részeinek a hídnak, a lövegtornyoknak az elhelyezése is. A tarack helyett két toronyban elhelyezett 9 cm-es kettős felhasználású löveg épült a tat elé. A felújított monitor vízre bocsátására ünnepélyes keretek közt, az uralkodó jelenlétében 1917 január 18-án került sor. Próbajáratok után, amelyekre az elsüllyedés közelében a Száván és a Dunán került sor, június 25-én helyezték ismét szolgálatba. Új állomáshelye Románia legyőzését követően Braila lett.
A Temes 1917-ben és 1918-ban az al-Dunán őrjáratozott. Nem vett részt az Ukrajnába vezényelt kontingensben, amely főként a Dnyeper folyón közlekedett, illetve Odesszában állomásozott. Lényegesebb bevetésekre a háború végső szakaszában, októberben került sor, amikor biztosítania kellett a visszavonuló szövetséges csapatok átkeléseit a Dunán. Ekkor már az előretörő francia csapatokról kapott tüzet a Duna megszállt déli partjáról. Október 28-án már Újvidékre vonult vissza a Dunai Flottilla. November 6-án pedig Budapestre vonult a Bodrog kivételével, amely menet közben zátonyra futott és visszamaradt. A Temest a háborút megnyerő antant képviselőinek 1918 december 13-án a magyar kormány átadta. Később az antant a hajót Romániának adta.
A makett a Temes első változatát mutatja be. A bécsi Hadtörténeti Múzeumban látható. A jelvény az ARKANZAS cég terméke. Rajta a hajó inkább csak stilizált változatban látható.