Tegetthoff osztályú csatahajó
A Monarchia haditengerészete gyors tempóban fejlődött az 1880-as évektől kezdve. Az erőfeszítések eredményeként a világ hatodik legnagyobb hadiflottája jött létre. Ennek elsődleges célja az Adria védelme, a dalmát tengerpart biztosítása volt. De távoli helyeken is megjelentek a Monarchia hadihajói, így például Kínában a boxerlázadás idején.
A haditechnika fejlesztésében is részt vettek az osztrák és magyar mérnökök. Több újítás is származott tőlük. Ekkor zajlott a nagy csatahajó építési láz. A dreadnoughtok, modern, nagy tűzerejű csatahajók minden ország haditengerészeti fejlesztésének középpontjában álltak. Természetesen a britek, franciák és németek vitték el a pálmát ebből a szempontból is, de külön „háziverseny” folyt Olaszország és a Monarchia között is. Csaknem azonos időben jelentkezett mindkét ország egy fontos újítással, amit aztán a XX. század második feléig, a csatahajók alkonyáig minden hajóépítő nemzet átvett.
A csatahajók építése során fontos szempont volt a hajókon elhelyezett lövegek optimális elhelyezése. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy mind oldalirányban, mind előre és hátra megfelelő, maximális tűzerővel kellett rendelkeznie a hajónak. A nagy kaliberű hajóágyúkat forgatható lövegtornyokban helyezték el kettesével, később hármasával. Általában négy lövegtorony kapott helyet a hajókon. A hajóorron és taton elhelyezett tornyoknak három irányban volt kilövési lehetőségük. A hajó oldalán vagy a hajó középvonalán középen elhelyezett tornyoknak viszont csak korlátozottan volt kilövésük. Előre és hátra tüzeléskor ezeket a tornyokat nem lehetett használni.
Erre a problémára jelentett megoldást a hajóorron és taton egymás mögött elhelyezett két-két lövegtorony. Ezek közül a hátsó magasabb volt és az elülső torony fölött tudott tüzelni. Így mindkét toronynak három irányban volt kilövése. A hajótüzérségnek ez az elhelyezése a később épült csatahajók mindegyikén alkalmazásra került. A Monarchia első ilyen új rendszerű csatahajója az SMS Tegetthoff volt, amelyről a négy egységből álló hajóosztályt elnevezték.
Az Arkanzas cég gyártotta az SMS Szent István feliratú sapkajelvényt. Ez a hajó a negyedik, utolsó egysége volt a hajóosztálynak, jórészt magyarországi üzemekben épült. A nyitóképen ez a hajó látható, a fedélzeten felsorakozott legénységgel. Jól látszik a tat két hatalmas lövegtornya. A jelvényen viszont jól láthatóan nem ez a hajó szerepel, hanem egy korábban épített Erzherzog osztályú csatahajó. A nyitókép eredeti fotója mellett egy hangulatos képeslapot is mellékeltem.