Fegyverzet

Hansa Brandenburg C-I repülőgép

Repüléshez kapcsolódó sapkajelvény volt többféle is. Az igazi pilótajelvények, teljesítményjelvények természetesen igényesebbek, ritkábbak voltak, és adományozták őket. Az itt bemutatott lemezjelvényhez hasonlókat bárki megvehette. A jelvényen látható gép (Hansa Brandenburg CI típus) az oldalszám alapján Adolf Heyrowski százados gépe volt (29+64).

Ez a típus volt a Monarchia lefontosabb kétüléses felderítő gépe. Német licenc alapján Bécsben és Aszódon is gyártották (446 illetve 732 darabot). Leggyakrabban 200 lóerős Daimler motorral szerelték, csúcssebessége 134 km/h volt. 5 perc alatt emelkedett 1000 méterre. Fegyverzete egy darab hátrafelé tüzelő 8 mm-es Schwrzlose géppuska volt. Alkalmas volt bombázásra is. Némelyik példányon a szárny tetejére előre tüzelő géppuskát is szereltek.

A gépet a megfigyelő tiszt utasításai szerint általában legénységi állományú pilóta vezette. A megfigyelő fotózott, jegyzetelt és kezelte a hátrafelé tüzelő védekező géppuskát. Légiharcban nyilván lomhább lehetett az együléses vadászgépeknél. Talán ezért is vívott ki olyan nagy figyelmet Heyrowski százados, aki pilótaként, tehát támadókén aratott légi győzelmeket ezzel a típussal. Adolf Heyrowski karrierje nagy figyelmet kapott, ezért propagandaértéke volt a Monarchiában. 12 igazolt légigyőzelemmel a 10. legsikeresebb vadászpilótája volt a Monarchiának.

Története megtalálható az Osprey Aircraft of the Aces sorozat 46. füzetében, amely az oszták-magyar légierőről szól. Onnan származik a mellékelt vázlat is, amelyen Heyrowski 29+64 oldalszámú Phönix Hansa-Brandenburg CI gépe látható. A jelvény pontosan ezt a repülőgépet ábrázolja, a tipus jellegzetes farokrésze jól kivehető a jelvényen, és a kicsit jobb karban megmaradt példányokon még az oldalszám is látható!


Miért éppen ez a gép került rá a jelvényre? Az Osprey-könyv adataiból megtudjuk a választ. Heyrowski 12 győzelméből 11-et az ábrázolt tipusú kétüléses felderítő gép pilótájaként érte el! Ezért olyan különleges a teljesítménye. Heyrowski 1915 augusztusától a 12. repülőszázad, később  a 19. repülőszázad parancsnoka volt az Isonzo-fronton.  A 29+64-es géppel 5 légigyőzelmet ért el. Az Osprey-könyv szerint Heyrowski az 5. és 6. Isonzó-csatában amikor nem repült, mint századparancsnok a 27. közös gyalogezredben is teljesített szolgálatot! 1917 nyarától törzstiszti beosztásba került, 1918 márciusában a nyugati frontra vezényelték, ahol több bombázó bevetésben is részt vett angliai célpontok ellen. A 2. világháborúban a Luftwaffe tisztje volt ezredes rangban. 1945 márciusában 63 évesen egy Fw 190-nel repült bevetést, mikor amerikai vadászok lelőtték.

Subscribe
Visszajelzés
guest
5 Hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Magyaros17
Magyaros17
4 éve

A felső képen szerintem egy Hansa Brandenburg B-I változat látható. Ezen nem volt fegyverzet (a megfigyelő ülése mögött nincs felszerelve a géppuskát rögzítő sín) és a farokrész is kicsit más. Kiképzési célokat szolgált.

trackback
3 éve

[…] gépeit mutatják. Az egyetlen kivétel a Hansa Brandenburg C I-es, amelyről korábban írtam már itt. Ezért ehhez a bejegyzéshez inkább egy repülőszázad ritka és nagyon szép sapkajelvényét […]

trackback
2 éve

[…] egy közlegényt látunk a „légjáró” fegyvernem gallérjelvényével és egy korábban már ismertetett repülős sapkajelvénnyel. A földi személyzet természetesen ugyanúgy büszkén érezte magát […]

trackback
2 éve

[…] the collar badge of the “skywalker” army branch and an aircraft cap badge described earlier here. The ground crew, of course, felt as proud of the flight successes and mourned over the fate of the […]

trackback
8 hónapja

[…] feloszlatták. A század első parancsnoka Adolf Heyrowski volt, akiről korábban írtam már itt. A későbbi ász századparancsnok ennek az egységnek a kötelékében két légigyőzelmet ért […]

5
0
Would love your thoughts, please comment.x