Loading...
Fegyverzet

Hansa Brandenburg C-I repülőgép

Repüléshez kapcsolódó sapkajelvény volt többféle is. Az igazi pilótajelvények, teljesítményjelvények természetesen igényesebbek, ritkábbak voltak, és adományozták őket. Az itt bemutatott lemezjelvényhez hasonlókat bárki megvehette. A jelvényen látható gép (Hansa Brandenburg CI típus) az oldalszám alapján Adolf Heyrowski százados gépe volt (29+64).

Ez a típus volt a Monarchia lefontosabb kétüléses felderítő gépe. Német licenc alapján Bécsben és Aszódon is gyártották (446 illetve 732 darabot). Leggyakrabban 200 lóerős Daimler motorral szerelték, csúcssebessége 134 km/h volt. 5 perc alatt emelkedett 1000 méterre. Fegyverzete egy darab hátrafelé tüzelő 8 mm-es Schwrzlose géppuska volt. Alkalmas volt bombázásra is. Némelyik példányon a szárny tetejére előre tüzelő géppuskát is szereltek.

A gépet a megfigyelő tiszt utasításai szerint általában legénységi állományú pilóta vezette. A megfigyelő fotózott, jegyzetelt és kezelte a hátrafelé tüzelő védekező géppuskát. Légiharcban nyilván lomhább lehetett az együléses vadászgépeknél. Talán ezért is vívott ki olyan nagy figyelmet Heyrowski százados, aki pilótaként, tehát támadókén aratott légi győzelmeket ezzel a típussal. Adolf Heyrowski karrierje nagy figyelmet kapott, ezért propagandaértéke volt a Monarchiában. 12 igazolt légigyőzelemmel a 10. legsikeresebb vadászpilótája volt a Monarchiának.

Története megtalálható az Osprey Aircraft of the Aces sorozat 46. füzetében, amely az oszták-magyar légierőről szól. Onnan származik a mellékelt vázlat is, amelyen Heyrowski 29+64 oldalszámú Phönix Hansa-Brandenburg CI gépe látható. A jelvény pontosan ezt a repülőgépet ábrázolja, a tipus jellegzetes farokrésze jól kivehető a jelvényen, és a kicsit jobb karban megmaradt példányokon még az oldalszám is látható!


Miért éppen ez a gép került rá a jelvényre? Az Osprey-könyv adataiból megtudjuk a választ. Heyrowski 12 győzelméből 11-et az ábrázolt tipusú kétüléses felderítő gép pilótájaként érte el! Ezért olyan különleges a teljesítménye. Heyrowski 1915 augusztusától a 12. repülőszázad, később  a 19. repülőszázad parancsnoka volt az Isonzo-fronton.  A 29+64-es géppel 5 légigyőzelmet ért el. Az Osprey-könyv szerint Heyrowski az 5. és 6. Isonzó-csatában amikor nem repült, mint századparancsnok a 27. közös gyalogezredben is teljesített szolgálatot! 1917 nyarától törzstiszti beosztásba került, 1918 márciusában a nyugati frontra vezényelték, ahol több bombázó bevetésben is részt vett angliai célpontok ellen. A 2. világháborúban a Luftwaffe tisztje volt ezredes rangban. 1945 márciusában 63 évesen egy Fw 190-nel repült bevetést, mikor amerikai vadászok lelőtték.

Subscribe
Visszajelzés
guest
2 Hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Magyaros17
Magyaros17
1 éve

A felső képen szerintem egy Hansa Brandenburg B-I változat látható. Ezen nem volt fegyverzet (a megfigyelő ülése mögött nincs felszerelve a géppuskát rögzítő sín) és a farokrész is kicsit más. Kiképzési célokat szolgált.

trackback
7 hónapja

[…] gépeit mutatják. Az egyetlen kivétel a Hansa Brandenburg C I-es, amelyről korábban írtam már itt. Ezért ehhez a bejegyzéshez inkább egy repülőszázad ritka és nagyon szép sapkajelvényét […]

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x