1918 augusztus
A sikertelen Piave-offenzíva után a Monarchia végső erejét összeszedve igyekezett megerősíteni haderejét és a frontokat. Ekkor kelet felé már csak megszálló feladatai voltak Ukrajnában és Romániában. A Balkánon Albániában és a görög határon kis intenzitású állóháború folyt. Az olasz front volt a legaktívabb. Itt az egyesített antant haderő igyekezett a vesztes offenzíva utáni zavart kihasználni és tovább gyengíteni, felőrölni a Monarchia csapatait. A Piave mentén erre leginkább tüzérségi akciókkal és a repülőgépek alkalmazásával volt lehetősége.
A légierő alkalmazása már a Piave-offenzíva alatt is jelentős eredményekkel járt. Az antant repülőgépei eredményesen rombolták a Piave átkelést biztosító hadi hidakat. Az alacsonytámadásokkal pedig a felvonuló csapatokat tudták zavarni, demoralizálni. Hasonló légi fölény alakult ki Palesztínában is. Az ott ekkor már Szíria felé visszavonuló török, német és osztrák-magyar csapatokat érték folyamatos alacsonytámadások: bombázás és gépfegyvertűz.
A légi fölény megszerzése és megtartása egyre fontosabbá vált. Így nem csoda, hogy a légiharcok is egyre sűrűbbé váltak. Korábban beszámoltam már két osztrák-magyar repülő ász Kiss József és Frank Linke-Crawford repülőhaláláról. 1918 augusztusában változatlan hevességgel folyt a küzdelem és újabb áldozatok is voltak. Ebben a bejegyzésben mégis inkább egy csodálatos megmenekülés áll a középpontban, amely egyébként repüléstörténeti mérföldkő is volt egyben.
Hefty Frigyes őrmester már a Nagy Háború előtt is foglalkozott repüléssel, bemutatókon vett részt, szenvedélyes pilóta volt. 1915-től volt az osztrák-magyar légierő katonája, előbb megfigyelő, majd pilóta. Kilenc légi győzelmet ért el, amelyből ötöt igazoltak. Így repülő ász lett. Tevékenységét összesen tíz vitézségi éremmel honorálták, ebből három volt arany vitézségi érem.
Hefty neve leginkább azzal emelkedik ki katonatársai közül, hogy ő volt az első repülőgép vezető, aki légiharcban sérült gépéből ejtőernyővel kiugorva tudott megmenekülni. Korábban is volt már ejtőernyős ugrás, a Monarchia légierőinél is, de Hefty volt az első, aki bizonyítottan légiharc közben, a biztos lezuhanás és halál elől menekült meg ejtőernyővel a lángoló gépéből. Ez 1918 augusztus 22-én történt.
Hefty fényképéhez egy általános repülős jelvényt csatoltam, viszonylag ritkább. A legtöbb szakvélemény szerint ez a Bécsújhelyi repülőiskola jelvénye.