Fegyverzet

38 cm M 16 ostrom tarack – BHL/17

Az óriás tarack tervezését a Skoda Művek 1915-ben kezdte meg. 1914-ben a belga erődök leküzdéséhez a Monarchia 30,5 cm-es mozsarakat küldött a nyugati frontra. Ezek általában véve jól beváltak, de az egyik páncélkupola ellenállt a közvetlen találatnak is. Ezért határozták el az űrméret és átütő erő növelését. Ekkor a 42 cm-es tarack már készen állt, de azt állásba építve tervezték. Így egy nagy kaliberű mobil löveg terveit készítették el. A 4 részre bontható löveg löveg szállításához Ferdinand Porsche vezetésével különleges benzin és elektromos hajtású járművet terveztek, mely közúti és vasúti szállításra egyaránt alkalmas volt. Az első két löveg építése 1915 júniusában kezdődött. A szuper titkos fejlesztési program fedőneve volt a jelvényen is szereplő BHL/17. Az első próbalövéseket 1916 januárjában adták le az új tüzérségi eszközzel.

1916-ban a Monarchia tiroli offenzívája során vetették be először az első két példányt. Ezek a Gudrun és Barbara névre keresztelt lövegek voltak. A Barbara a Costalta fennsíkra került, a Gudrun pedig az Etsch-völgybe Rovereto közelébe. A Barbara löveg fő célpontja a Punta Corbin páncélerőd volt, a Gudruné Coni Zugna és Col Santo. A támadásban a lövegeket eredményesen használták. Ezt követően összesen 10 38 cm-es ostromlöveget épített a Skoda Művek Plzenben. Az újabb eszközöket is elsősorban az olasz frontra szánták. A lövegről további részleteket itt lehet olvasni.

Műszaki adatai: csőhossz 646 cm, kaliber 38 cm, tűzgyorsaság: 5 percenként egy lövés, állásszög +40-+75 fok, maximális lőtávolság 15 km. A lövegeket ütegenként kettesével osztották be. Egy-egy ütegben 8 tiszt és 210 kezelő volt.

A bejegyzéshez mellékelt fotón a két elsőként telepített löveg egyike látható. A színes képen a bécsi Hadtörténeti Múzeumban kiállított példányt látjuk. A két nevesített sapkajelvény feliratain látjuk, hogy szintén az első példányokat mutatják be. A BHL 17 feliratú jelvényen ábrázolt löveg lövegtalpa eltér az első kettőétől. A később gyártott példányok a 24 cm-es nehéz taracknál alkalmazott lövegtalpra voltak szerelve. Ez látható a harmadik jelvényen.

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 Hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x