SMS Bodrog
A dunai monitor flottilla egységei alacsony építésű, ágyúval felszerelt folyami naszádok voltak. Az első megépített példány a Lajta volt (1871). A mintát az amerikai polgárháborúban épített acéltestű, forgatható lövegtoronnyal felszerelt és gőzhajtású USS Monitor (1862) hajó adta. A háború előtt és alatt összesen 10 db monitort építettek a Monarchiában ezek egyike volt a Bodrog. A monitorok többféle kialakításban készültek. A Bodrog Újpesten épült 1904-ban. A hajó teste 58 méter hosszú, 10 méter széles volt, merülése 1,2 méter, súlya 440 tonna. Maximális sebessége 13 csomó volt (24 km/óra). A hajó könnyen felismerhető két oldalt elhelyezett lövegtornyáról, amelyekben 120 mm-es lövegek voltak elhelyezve. A hajó középvolnalán volt elhelyezve még egy 120 mm-es tarack és két 37 mm-es géppuska. Páncélzata 25-75 mm között változó vastagságú volt.
Ez a hajó adta le az első ágyúlövést 1914 július 29-én hajnalban Belgrádra, amellyel megkezdődött a Monarchia szereplése a Nagy Háborúban. 1915-ben a Monarchia vízi úton többször próbált lőszerszállítmányt juttatni a szövetséges Törökországba, sikertelenül. A szállítók fedezésére használt egyik hajó a Bodrog volt. Románia hadbalépése után a Központ Hatalmak ellentámadása keretében a Bodrog részt vett Giurgiu bombázásában. Október 2-án a Körös monitorral együtt szétrombolták a románok dunai pontonhídját a Zsil torkolatával szemben fekvő Orjahovónál. 1917 februárjában a románok kapitulációja után a Bodrog és Körös monitorokat Brailába telepítették. Kiegészülve a Bosna és Szamos monitorokkal részt vettek Ukrajna megszállásában az orosz összeomlást követően. Chersonban állomásozott.
A háború végén a Duna mentén előretörő szerb csapatok elfoglalták a ködben zátonyra futott hajót. A Szerb-Horvát-Szlovén Királyság állományba vette. A 2. világháborúban is részt vett Sava névre átkeresztelve. 2014-ben a szerb védelmi minisztérium megvásárolta a hajót és a belgrádi hadi múzeumnak adományozta. Az SMS Lajtához hasonlóan múzeumhajó lesz belőle. A jelvény az Arkanzas cég alkotása. A cégtől monitorok közül a Bodrog testvérhajója, a Temes kapott még jelvényt. Hogy miért ezt a két hajót érte a megtiszteltetés, azt csak találgathatjuk. Talán azért, mert Olaf Wulff sorhajóhadmagy a dunai flottilla későbbi parancsnoka a Bodrog kapitánya volt 1915 októberétől.